vrijdag 10 november 2017

Montenmedio Golf & Country Club

Als gast in dit prettige resort werd ik -- jullie weten: ik ben een nieuwsgierige verslaggever -- toch wel benieuwd in wat voor eeuwenoude hacienda ik eigenlijk terecht was gekomen.
Daarom was ik blij dat een ontmoeting met Miguel Lopez kon worden gearrangeerd de manager van deze Golf & Country Club. Hij haalde me al snel uit mijn romantische droom: Dit complex is helemaal niet eeuwenoud, het dateert van de jaren tachtig van de vorige eeuw. Het is toen opgezet door een uitgesproken paardenliefhebber.
Zo is het hotel waarin wij nu verblijven eigenlijk opgezet als een paardenstallencomplex. Iedere kamer is ontworpen als stal voor een individueel -- ongetwijfeld duur -- paard.
Het totale landgoed bedraagt maar liefst 500 ha. Een deel daarvan is ingericht, dat weten we als golfbaan, een ander deel(tje) is voor de hedendaagse kunstexpositie de NMAC foundation en een groot deel is een hippisch centrum. Dit laatste is jaarlijks in februari, maart het toneel van, volgens de manager, een van de grootste paardensportevenementen terwereld The Sunshine Tour. Even wat getallen over dit evenement: Er zijn zo’n 700 deelnemers, 1500 paarden, 1400 vaste boxen en 11 arena’s voor training en wedstrijden. (Een rustig rondje golf zit er in die periode waarschijnlijk niet in.)

Sprekend over cijfers heb ik bij de manager ook even geïnformeerd naar de bezetting van de golfbaan. Hij vertelde me dat hier jaarlijks ongeveer 19.000 golfronden worden verkocht. De bezoekers komen naast Spanje vooral uit Duitsland, de Scandinavische landen en Frankrijk. Het onderhoud van de baan is in handen van een ploeg van 10 man. Die mannen hebben zeker eer van hun werk maar gebruiken daarbij ook chemische middelen die in Nederland niet zijn toegestaan. Zo zag ik in de vroege ochtend hier een kar met twee mannen in witte overalls met maskers op de baan bewerken. De manager zegt: We kunnen niet anders!
Tenslotte, de huidige eigenaar is een investeringmaatschappij Santa Clara. Naast deze baan heeft zij nog twee andere banen: een in Marbella en een in Granada. Na de ontdekking van Montenmedio ben in inmiddels ook erg geïnteresseerd in de ontdekking van die beide banen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten